Segenting Krah di Thailand, Singapura Ketar Ketir




BATAM -- Segenting Kra merupakan bahagian genting dan sempit di selatan Thailand dan di utara Semenanjung Tanah Melayu.

Bahagian barat Segenting Kra menjadi milik Myanmar. Bahagian timur menjadi milik negara Thailand. Segenting Kra menghadap Laut Andaman dan Lautan Hindi. Pantainya menerima kesan yang teruk akibat dari tsunami Acheh pada 26 Desember 2006.

Muara Sungai Kra menjadi daratan paling sempit dengan lebar 44 km. Tingginya 75 meter dari muka laut. Bandar utama ialah Kra Buri dalam wilayah Ranong, Thailand.

Segenting Kra adalah sebahagian dari rantaian gunung yang menganjur dari Tibet .Selatannya digelar rantaian kepulauan Phuket. Bahagian utara ialah Banjaran Tenasserim sepanjang 400 km dan dikenali sebagai "Banjaran Tiga Pagoda".

Terusan Kra atau Terusan Segenting Kra (juga dikenali sebagai Terusan Thai) merupakan sebuah terusan besar yang dirancang untuk membelah semenanjung Tanah Melayu di bahagian Segenting Kra. Seperti projek Terusan Suez dan Terusan Panama, tujuan utamanya ialah untuk menambah baik sistem pengangkutan laut di rantau ini.

Pada kurun ke-20, idea tentang terusan ini kembali diperkatakan, tetapi lokasinya berubah ke satu kawasan di selatan Thai, untuk menghubungkan Teluk Bandon berhampiran Surat Thani dengan Phangnga.
Pada tahun 1985, terdapat satu rancangan oleh perusahaan Jepang untuk membangun terusan ini menggunakan lebih 20 peralatan nukler yang setiap satunya berkekuatan dua kali ganda kuasa bom atom yang dijatuhkan di Hiroshima.

Tapak terbaru terusan ini dirancang di sepanjang wilayah Nakhon Si Thammarat dan Trang. Jika disiapkan, terusan ini dijangka bakal memberi ledakan ekonomi di kawasan berhampiran serta seluruh Thailand dan memberi saingan hebat kepada pelabuhan-pelabuhan di Selat Melaka seperti Pelabuhan Klang dan Pelabuhan Singapura.

Advertisement

0 Response to "Segenting Krah di Thailand, Singapura Ketar Ketir "

Post a Comment